تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
اخبار اقتصادی| آخرین اخبار اقتصادی| قیمت تخم مرغ امروز 28 اسفند 1400| تخم مرغ لاکچری شد

قیمت تخم مرغ امروز 28 اسفند 1400| تخم مرغ لاکچری شد

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران افزایش قیمت تخم مرغ را ناشی از ضعف دستگاه‌های نظارتی دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی پیگیر مسئله احتکار تخم مرغ است.
کد خبر: ۴۰۳۷۲

قیمت تخم مرغ امروز 28 اسفند 1400| تخم مرغ لاکچری شد

قیمت تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن حدود دوکیلوگرم ۵۰ تا ۵۶ هزار تومان است. افزایش قیمت تخم مرغ در بازار تقاضا را کم کرد. قیمت تخم مرغ بعد از ایام نوروز کاهش می یابد. افزایش قیمت تخم مرغ ناشی از ضعف مسئولین است. قیمت تخم مرغ باعث آسیب به تولیدکنندگان می شود.

افزایش قیمت تخم مرغ در بازار

رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران،  در واکنش به افزایش قیمت تخم مرغ در بازار تصریح کرد: این مسئله ناشی از ضعف شبکه نظارت است و شبکه نظارت باید آن را کنترل و مدیریت کند.

وی خواستار برخورد جدی سیستم‌های نظارتی با گرانفروشان تخم مرغ شد و گفت: تخم مرغ به اندازه کافی تأمین شده و در حال عرضه است و با اینکه با افزایش تقاضا مواجه هستیم در هیچ نقطه‌ای مغازه‌ای را پیدا نمی‌کنید که در آنجا تخم مرغ کم باشد یا نباشد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه برخی از اصناف از شرایط به وجود آمده سوءاستفاده کرده و در حال گرانفروشی هستند اضافه کرد: درباره اینکه وزارت جهاد کشاورزی هفته گذشته وعده کاهش قیمت تخم مرغ را داده بود افزود: ما پیش بینی کاهش قیمت را داشتیم به دلیل اینکه عرضه این محصول به اندازه نیاز انجام می‌شود.

سالمی با اشاره به اینکه نیاز روزانه تهران در پیک مصرف حدود ۵۵۰ تن است، گفت: ۲۷۰ تن از این میزان در داخل استان تولید می‌شود و مابقی آن نیز از استان‌های قزوین، قم، خراسان رضوی و البرز وارد استان می‌شود ضمن اینکه شرکت پشتیبانی امور دام از محل ذخایر خود روزانه ۱۰۰ تن تخم مرغ در تهران توزیع می‌کند تا هیچ گونه کمبودی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده مبنی بر احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و احتکار تخم مرغ از سوی برخی تولید کنندگان و بنکداران توضیح داد که در حال حاضر هوا خنک است و تخم مرغ نیز مثل مرغ نیست که باید طی دو روز مصرف شود. دمای نگهداری آن دمای محیط است و بنابراین شرایط برای احتکار فراهم است.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران درباره اینکه تخم مرغ را تا چه مدت می‌توان نگهداشت اضافه کرد: این محصول تقریباً یک ماه تاریخ مصرف دارد، اما بین دو تا سه ماه نیز قابلیت نگهداری برای آن وجود دارد.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه آیا وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ای برای برخورد با احتکار کنندگان تخم مرغ دارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری این مسئله است ضمن اینکه خواستار ورود دستگاه‌های جدی دستگاه‌های نظارتی به این حوزه هستیم و همچنین از مردم می‌خواهیم که با ما همکاری کنند و هرگونه گرانفروشی را به دستگاه‌های نظارتی به شماره تماس ۱۲۴ اعلام نمایند.

وی تاکید کرد که با توجه به قیمت تمام شده تولید تخم مرغ و شرایطی که برای تولید وجود دارد قیمت هر شانه تخم مرغ نباید بیشتر از ۴۳ هزار تومان باشد و هر قیمتی بالاتر از این رقم، گرانفروشی است.

تخم مرغ یکی از معدود غذاهای کامل طبیعی است که نیازهای بدن را بطور متعادل تأمین می نماید. تخـم مرغ دارای پروتئین با کیفیت بالا(دارای تمام ۹ اسید آمینه ضروری) و مقادیر قابل توجهی از ویتـامین هـا و مـواد معـدنی ضروری است علاوه بر این کولین تخم مرغ صرف نظر از تأثیر قابل توجه که بر روی عملکرد مغـز و سیسـتم عصـبی بـرای رشـد و نمـو جنین، کودک و همچنین تقویت حافظه دارد، برروی سلامت قلب و عروق نیز موثر است.

ازآنجا که تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین های گروه ب بویژه B۱۲ نیز هست اهمیت عمده ای در روند تبدیل هموسیستئین به مولکول های بی خطر دارد.لوتئین و گـزانتین زرده تخم مرغ با حداکثر تأثیرگذاری در مقایسه با سایر غذاهای حاوی این مواد یا مکمل ها، از تحلیل رفتن لایه ماکولای شـبکیه و نابینائی ناشی از آن در سالخوردگی جلوگیری می کند.

اجزای ترکیبی تخم مرغ و عوارض ناشی از کمبود هر یک در بدن

 تخم مرغ یکی از معدود غذاهای شناخته شده در طبیعت است که می تواند نیازهای بدن را بطور متعادل تأمین نماید. عمده ترین ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی و مواد مهم موجود در آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی در حدود ۷۶ کیلوکالری است.

پروتئین تخم مرغ

تخم مرغ حاوی کاملترین پروتئین و با بالاترین قابلیت جذب و دارای بیشترین اسید آمینه های ضروری برای بدن در مقایسه با سایر مواد پروتئینی از قبیل گوشت، شیر، مرغ و ماهی است. پروتئین تخم مرغ هم در سفیده و هم در زرده آن وجود داشته که نسبت آنها ۶۰درصد به ۴۰درصد است. بدلیل کیفیت بالای پروتئین تخم مرغ، این ماده نقش مهمی در ایجاد سیری بخصوص هنگامی که در وعده صبحانه خورده شود، دارد و به همین دلیل باعث کاهش وزن می شود زیرا علاوه بر القای احساس سیری، میزان کالری بسیار کمی تولید می کند. پروتئین تخم مرغ از تحلیل توده عضلانی در طول سالخوردگی جلوگیری و یا آن را کاهش می دهد و در هنگام کاهش وزن نیز قوام بافت عضلانی را حفظ می نماید.

کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها، منابع مهم انرژی را در غذا تشکیل می دهند. کربو هیدرات ها به مواد پرانرژی تجزیه می شود و انرژی لازم را در بدن ایجاد می کند. تخم مرغ با دارا بودن حداکثر۶/۰ گرم کربو هیدرات در این خصوص نقش چندانی نداشته و قالب ویژگی آن بر پایه پروتئین بسیار ارزشمند آن استوار است.

چربی

ترکیب چربی تخم مرغ بصورت یک سوم اشباع شده و دو سوم غیر اشباع است. تخم مرغ با دارا بودن ۵ گرم چربی کل که حدود ۶/۱ گرم آن بصورت اشباع شده است تنها ۷۶ کیلوکالری انرژی تولید می نماید که این نکته از ویژگیهای بارز تخم مرغ می باشد.

ویتامین ها

 ویتامین ها مواد آلی با ترکیبات پیچیده ای هستند که به مقدار کم در حیوانات و گیاهان وجود دارند. ویتامین ها نقش عمده ای در سوخت و ساز طبیعی مواد در بدن به عهده دارند. تخم مرغ حاوی ویتامین های مهم و مورد نیاز بدن از جمله ویتامینهای A,D,E,B۶,B۱۲، اسید فولیک، ریبوفلاوین و بویژه کولین است و به لحاظ داشتن ویتامین های مختلف، منبع غذایی مغذی و مناسبی برای تأمین نیازهای بدن است. بجزریبوفلاوین که عمدتاً در سفیده است تمامی ویتامین های تخم مرغ در زرده آن وجود دارند.

 ویتامین A

ویتامین A از ویتامین های محلول در چربی است مقدار آن در تخم مرغ ۲۴۴ واحد بین المللی است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین آ عبارتند از: شب کوری، ناراحتی چشمی (خشک شدن موکوس چشم) و کاهش مقاومت بدن در مقابل بیماریهای عفونی.

ویتامین  B۲  

تخم مرغ منبع خوبی برای تأمین ویتامین B۲ بدن است.این ویتامین از ویتامین های محلول در آب است و در سفیده تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارد.مقدار ویتامین B۲ در یک عدد تخم مرغ متوسط ۲۴/۰ میلی گرم است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۲ عبارت است از: التهاب بدن، خشک و پوسته پوسته شدن پوست اطراف دهان، گوش و بینی. در صورت کمبود شدید این ویتامین در بدن، در بینایی اختلال ایجاد می شود.

ویتامین  B۱۲

یکی از عناصر ضروری برای تشکیل گلبول قرمز خون ویتامین B۱۲ است که در بافت های بدن حیوانات و شیر و تخم مرغ یافت می شود. مقدار ویتامین B۱۲ در یک تخم مرغ ۶۵/۰ میکروگرم است در حالیکه مقدار نیاز بدن افراد بالغ ۳ میکروگرم در روز است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ عبارتند از: کم خونی و خستگی و اختلالات سیستم عصبی.

 ویتامین D

ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی و برای جذب، تعادل و تثبیت کلسیم و فسفر در بدن عنصری ضروری است. شیر،کره، تخم مرغ و جگر حاوی مقدار کافی ویتامین D است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین D عبارتند از : نرمی استخوان در کودکی و پوکی استخوان در میانسالی و کهنسالی. مصرف روزانه ویتامین D در افراد بالغ ۰۰۲۵/۰ میلی گرم توصیه می شود. یک تخم مرغ حاوی ۱۸ واحد بین المللی ویتامین D است.

ویتامین E

ویتامین E از ویتامین های محلول در چربی و مقدار آن در تخم مرغ ۴۸/۰ میلی گرم است. عوارض ناشی از کمبود ویتامین E عبارتند از: نازایی،عقیم شدن، و ضعف عضله قلب. این ویتامین اثر درمانی و پیشگیری کننده از بیماری های عروق کرونر،سرطان سینه، سرطان ریه، آترواسکلروز، دیابت و التهاب و آسیب های ورزشی است.

کولین

تخم مرغ یکی از منابع مهم کولین است و پس از جگر گاو دومین منبع مهم و غنی از آن می باشد. که نقش بسیار مهمی در تکامل مغز جنین و نوزاد دارد و به همین دلیل خوردن تخم مرغ در دوران بارداری و شیردهی توصیه جدی می شود. همچنین مصرف کافی کولین توسط دختران در دوران رشد و بلوغ با کاهش احتمال بروز سرطان سینه در بزرگسالی آنها همراه است. بطور خاص، خوردن یک عدد تخم مرغ در روز با حدود ۲۳ درصد کاهش ضایعات مغزی و نخاعی جنین و ۱۸درصد کاهش احتمال سرطان سینه همراه است بویژه وقتی که همراه با میوه و سبزیجات مصرف شود. کولین تخم مرغ در داخل زرده آن بصورت ماده ای بنام لیسیتین یافت می شود. ۲ عدد تخم مرغ با تأمین حداقل ۲۵۰ میلی گرم کولین حدود ۵۰ %نیاز روزانه یک خانم باردار و شیرده را تأمین می کند.

لوتئین و گزانتین

لوتئین و گزانتین از دسته مواد بسیار مهم و ضروری برای سلامت چشم هستند. بدن انسان قادر به ساخت این دو ماده نمی باشد لذا باید از طریق غذا آنرا دریافت نماید که بدلیل اینکه تخم مرغ از منابع بسیار مهم و غنی این مواد می باشد به مصرف منظم آن توصیه می شود. ثابت شده است تخم مرغ ۱۵ %نیاز روزانه یک فرد را در این رابطه تأمین کرده که تقریباً ۱۰۰ % آن جذب بدن می شود. گرچه سبزیهای تیره رنگ مثل اسفناج بیشتر از تخم مرغ حاوی این دو ماده هستند ولی جذب بدنی این مواد از طریق تخم مرغ بسیار بیشتر است و لذا زرده تخم مرغ غنی ترین و مهم ترین منبع تأمین این مواد محسوب می شود. این دو ماده با کمک به ساخت رنگدانه در ناحیه ماکولای شبکیه چشم باعث فیلتر کردن اشعه های UV طبیعی و مصنوعی در چشم و در نتیجه حفاظت چشم از آسیب می شوند و با عمل آنتی اکسیدانی خود از آسیب رادیکالهای آزاد به سلولهای چشم جلوگیری می کنند. به همین دلیل ثابت شده است که مصرف زرده تخم مرغ، اسفناج و کلم بروکلی می تواند سبب بیش از ۲۰درصد کاهش احتمال بروز کاتاراکت و بیش از ۴۰درصد کاهش احتمال بروز آسیب شبکیه چشم و کوری در سالخوردگی شود.



منبع: مهر

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز